Friday, November 2, 2007

Saudagar Islam China Berhijrah ke Kedah.

Saudagar Islam dari China Berhijrah ke Kedah.

Saudagar-saudagar Islam dari Arab, Iran dan lain-lain berkumpul di sebuah pelabuhan bernama Kanton di Negara China, sekarang dipanggil Guangzhou. Saiyidina Uthman ibn Affan (644-656) pernah menghantar Saad Abi Waqqas dan lima belas orang lagi dalam satu rombongan dengan kapal laut sebagai utusan dari baginda meminta Raja China memeluk Islam. Rekod China tahun 651 mengakui mereka menerima utusan dari Han MiMo Moni" ("Amir ul-Mukminin") dan di dalam KM 7 itu Raja China Tai Ti Sung telah memeluk Islam.

Di sekitar 877 Masihi saudagar-saudagar Arab dan Iran di Kanton telah diamok dan diusir oleh segerombolan pemberontak yang menentang Kerajaan China. Saudagar-saudagar Islam yang tinggal sejak dua ratus tahun sebelumnya di Kanton dan amat berpengaruh di sana telah dibunuh beramai-ramai. Yang terkorban dianggarkan antara 120 ribu hingga 200 ribu orang. Sebahagian besar dari pelarian-pelarian Islam ke Kedah.

Satu pemberontakan berlaku sekali lagi disekitar 900 TM di Yong Chow. Lima ribu orang termasuk saudagar-saudagar Islam telah terkorban dan yang sempat melepaskan diri telah berhijrah ke Kedah dan Palembang.

Kesibukan bandar Kanton sebagai pusat perdagangan telah berpindah ke Kedah. Dalam KM 8 lagi, Islam telah bertapak di England. Dua keping duit emas tersimpan di Muzium British menjelaskan bahawa King Offa, pemerintah Kerajaan Mercia telah memeluk Islam. Duitnya bermuatkan dua kalimah syahadah. Kerajaan Mercia mencakupi wilayah yang terletak di antara Sungai Thames dan Sungai Humber termasuk Kent, Essex dan bandar London dalam tahun 825, Mercia diserang dan dicantum dengan wilayah-wilayah lain sehingga hilang khabar beritanya sebagai sebuah kerajaan Islam.